Mikä öljyhamppu? | Mikä öljyhamppu? – HamppuFarmi
Menu

Mikä öljyhamppu?

Voiko öljyhamppua käyttää huumaavaan tarkoitukseen?

Suomessa viljelyssä käytettävä Finola-lajike on tarkoitettu ainoastaan siementen tuottamiseen ja jokaisen siemensadon tulee olla Eviran hyväksymä markkinoille päästäkseen. Päihtymystä aiheuttavan ainesosan eli THC:n pitoisuudet huumausainekäyttöön ovat tarpeeksi suuria vain tietyssä osassa hamppulajikkeita.

Suositeltu käyttömäärä hampunsiemenille

Aloittelija tai lapsi: 15-30g/päivä
Nuori: 30-50g/päivä
Aikuinen: 50-75g/päivä
Huippu-urheilija: jopa 140g/päivä

Minkälaisia rasvoja hampunsiemenen sisältää?

Hampunsiemenöljyllä on yksi parhaista monityydyttymättömien rasvahappojen pitoisuuksista ja sillä on paras tasapaino ihmiselle tärkeiden rasvahappojen välillä. Ihmiskeho tarvitsee vain kahta rasvahappoa terveyden ja elintoimintojen ylläpitoon, linoleiinihappoa (Omega 6) ja alfalinoleenihappoa (Omega 3) sekä niiden aineenvaihdunnan tuloksena syntyviä johdannaisia gammalinoleenihappoa (Omega 6) ja stearidonihappoa (Omega 3).

Hamppu sisältää 54,4 % linoleiinihappoa, 18,3 % alfalinoleenihappoa, 3-4 % gammalinoleenihappoa ja 1-2 % stearidonihappoa. Hampunsiemenöljy on yksi neljästä tämän tasapainon sisältävistä öljyistä ja myös kaikkein taloudellisin käytettävissä oleva vaihtoehto.

Voiko hamppuöljyä käyttää paistamiseen

Hamppuöljyä ei voi käyttää paistamiseen, sillä yli 150 asteessa kasviöljyissä alkaa tapahtua epäterveellisiä muutoksia ja esimerkiksi E-vitamiini menetetään. Lue lisää öljynkäytöstä osiosta Kuinka käyttää öljyhamppua.

Mitä tarkoitetaan hampunsiemenen ”täydellisellä rasvahapposuhteella”?

Hampunsiemenen sisältämien Omega 6- ja Omega 3-rasvahappojen suhde (3:1–4:1) optimoi näiden tarpeellisten rasvahappojen tasapainon ihmiskehossa. Jos rasvahappoja saadaan epäsuhtaisesti ruokavaliosta, keho voi altistua rasitukselle jommankumman ollessa dominoivassa asemassa toiseen rasvahappoon nähden. Näinollen hampunsiementen pitkäaikaiskäyttö on suotavaa.

Onko hampunsiemen täydellinen proteiinin lähde?

Kokonainen öljyhampunsiemne sisältää 25% proteiinia ja proteiini sisältää kaikki 20 ihmiselle tarpeellista aminohappoa. Hampun proteiini sisältää suhteellisen paljon kysteiiniä ja metioniinia, jotka ovat kaksi rikkipohjaista aminohappoa jotka kasviproteiineista yleensä puuttuvat. (Lähde: Finola.fi)

Mitä eroa on hampunsiemenellä ja kuoritulla hampunsiemenellä?

Kuorittu hampunsiemen on raaka siemen, josta on ulkokuori poistettu. Niissä on prosentuaalisesti enemmän proteiinia kuin kokonaisessa siemenessä ja ne ovat myös maukkaampia kuin kokonainen siemen. Vastaavasti poistetun kuoren mukana lähtee osa kuidusta.

Hampunsiemen lyhyesti

IMG_0434Luonnonvaraisena Keski-Aasiassa ja Himalajalla kasvavaa hamppua on viljelty meillä luultavasti kauemmin kuin pellavaa. Useimmilla maatiloilla oli entisaikoina oma peltonurkkansa varattuna hampulle: viljelyn kultamailla Hämeessä ja Savossa peräti kolmannes peltoalasta. Hamppukuitu on erittäin lujaa ja pitkäikäistä, joten se sai paikkansa kankaissa ja köysissä. Ainakin Itä-Suomen alueella myös siemeniä hyödynnettiin. Niistä jauhettiin öljyä, keitettiin puuroa sekä paahdetuista siemenistä tehtiin tahinin tapaista tahnaa, usein paahdettuun tattari- tai ruisjauhoon sekoitettuna.

Hamppu on erottamaton osa maailmanhistoriaa. Hamppukangas antoi kyytiä ”löytöretkeilijöiden” laivojen purjeille, pintaa maalareiden siveltimen vedoille ja puki kaikkea kansaa. Vaikka hamppu oli USA:lle elintärkeä tarjoten materiaalin raamatuille, lipuille ja seteleille, 1930-luvun lopulla maassa säädettiin kaikki hamppulajikkeet kattava marijuanan kieltolaki. Tämä siitä huolimatta, että päihdekäyttöön jalostettu kannabis on selvästi eri kantaa kuin varsinainen hamppu. Lakia lobbasivat etenkin maaöljy- ja metsäteollisuus, sillä niiden etuna oli keskittää tuotanto ja vaurastuminen omille teollisuudenaloilleen. Siitä lähtien kasvin monet käyttömahdollisuudet alkoivat painua unholaan. Suomessa keinokuidut syrjäyttivät hampun tehdaskäytössä maailmansotien välillä. Tämän jälkeen hamppua viljeltiin enää vain pienimuotoisesti kotitarpeiksi.

Vasta viimeisen vuosikymmenen aikana hamppu on tehnyt toden teolla paluuta länsimaiden vaate-, ruoka-, kosmetiikka- ja kuitukasvina. Päihdyttävien eli THC-pitoisten lajikkeiden lääkekäyttö on paikoin sallittua, Hollannissa huumaantuminenkin. Yhdysvalloissa kaikkien hamppulajikkeiden viljely on edelleen kiellettyä, vaikka ruoaksi sitä saakin tuoda, maan luontaistuotealan iloksi. Itänaapurissamme Venäjällä maatiaishamppulajikkeiden vuosisataisen viljelyn jatkumo sen sijaan ei ole ikinä katkennutkaan. Siperialaisen instituutin siemenpankkia on kiittäminen Suomessa nykyisin kasvatettavasta ruokahamppulajike Finolasta.

Lähde: http://www.vegaaniliitto.fi/hamppu/


Kourallinen päivässä riittää

shutterstock_108013121Hampun mahdollisuudet ruokakasvina ovat laajat mutta huonosti tunnetut. Siementen sisältämän öljyn (33 %) rasvahappokoostumus ja korkea proteiinisisältö (25 %) ovat hampun ravitsemuksellisia valtteja. Päivittäinen omega-3-sarjan rasvahappojen tarve tulee katetuksi, kun nauttii 1 rkl valmiiksi puristettua öljyä tai 5 rkl (0,75 dl eli 40 g) kokonaisia siemeniä. Kuopion yliopistossa tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että hampunsiemenöljy vähentää atoopikkojen käyttämien lääkkeiden määrää.

Hampunsiemenöljy on yksi vegaanisista vaihtoehdoista paljon puhutuille kalaöljyille. Sen tyydyttämättömät rasvahapot omega-6 (linolihappo) ja omega-3 (alfalinoleenihappo) ovat ideaalissa suhteessa, jotta muut rasvahapot voivat syntyä näiden johdannaisina elimistössä. Prosessi tosin edellyttää, että henkilön ravitsemus on tasapainossa eikä hän kärsi esimerkiksi sinkin tai magnesiumin puutoksesta tai käytä suuresti alkoholia.

Monien mielestä hamppu on esimerkiksi rypsiä varmempi rasvahappojen lähde, sillä hampunsiemenen Omega-sarjan rasvahapoista osa on jo valmiiksi gammalinoleeni- (GLA) ja stearidonihappoa (SDA), eikä elimistön tarvitse niitä itse muuntaa. Monipuolisuus on terveysvaltti silti rasvojenkin saannissa, joten vuoden jokaisena päivänä hamppua ei ole välttämätöntä käyttää, mielellään kuitenkin vähintään pari kertaa viikossa.

Rasvojen ominaisuudet säilyvät muuttumattomina parhaiten kokonaisten siementen suojissa. Valmiiksi puristettu öljy on suositeltavinta säilyttää jääkaapissa pullon avaamisen jälkeen.

Lähde: http://www.vegaaniliitto.fi/hamppu/

Kuinka käyttää?

ruokaa_omasta_maasta_pysty_rgbHampunsiemen on varmasti yksi monikäyttöisimmistä superfoodeista ja sitä voikin käyttää melkein missä yhteydessä tahansa. Se sopii mainiosti esimerkiksi keittoihin, smoothiejuomiin, salaatin joukkoon tai vaikkapa koristeeksi jäätelön päälle. Hampunsiemenet (kuten kaikki muutkin pähkinät ja siemenet) voi halutessaan liottaa ennen käyttöä niiden sisältämien entsyyminestäjäaineiden neutraloimisen takia. Liota hampunsiemeniä vedessä 2-8 tuntia, jotta siemenet pehmenevät sopivasti. Hampunsiemeniä voi myös idättää, jolloin siemenen ravintoarvot saa maksimoitua parhaalla mahdollisella tavalla. Kokeile lisätä siemeniä myös puurojen tai eväs-sekoitusten joukkoon ja valmista hampunsiemenistä herkullista hamppumaitoa.

Hampunsiemenöljyä voi käyttää pohjana salaatinkastikkeelle tai lisätä salaatin päälle sellaisenaan. Kokeile hampunsiemenöljyä myös smoothiejuomien joukossa tai syö lusikalla ”paljaana”. Tämä öljy soveltuu mainiosti myös ulkoiseen käyttöön. Kun olet tullut suihkusta, levitä öljyä ihollesi ja anna imeytyä noin 20 minuuttia. Pyyhi tämän jälkeen ylimääräinen öljy pois esimerkiksi pyyhkeellä.

Hamppuöljyä ei voi käyttää paistamiseen, sillä yli 150 asteessa kasviöljyissä alkaa tapahtua epäterveellisiä muutoksia ja esimerkiksi E-vitamiini menetetään. Hamppua voi silti hyvillä mielin käyttää esimerkiksi leivonnassa, koska leivän sisus ei kuumassakaan uunissa nouse yli sadan asteen. Lämpötila säilyy huoletta turvallisissa mitoissa myös kasvispihveissä. Siinä vaiheessa, kun rasvat muuttuvat, lienee ruoka palamisen vuoksi muutoinkin syömiskelvotonta. Kokonaisten siementen paahtaminen ei siis rasvoja pilaa, mutta muista silti sekoitella siemeniä jatkuvasti, että ne paahtuvat tasaisesti.

Suositeltu käyttömäärä

Aloittelija tai lapsi: 15-30g/päivä
Nuori: 30-50g/päpivä
Aikuinen: 50-75g/päivä
Huippu-urheilija: jopa 140g/päivä